Rabu, 7 Disember 2011

APA ITU ORIGAMI


Maksud origami dan sejarah origami


Origami (折り紙?, Dari ori bermaksud "melipat", dan Kami yang bermaksud "kertas") adalah seni rakyat tradisional Jepun melipat kertas, yang bermula pada abad ke-17 Masihi dan dipopularkan pada pertengahan 1900-an. 

Sejak itu kemudian berkembang menjadi bentuk seni moden. Objektif seni ini adalah untuk mengubah lembaran datar bahan menjadi patung selesai melalui ganda dan teknik mematung, dan dengan demikian penggunaan lem luka atau tidak dianggap origami.

Jumlah lipatan dasar origami kecil, tetapi mereka boleh digabungkan dalam pelbagai cara untuk membuat desain yang rumit. Model origami yang paling terkenal mungkin adalah bangau kertas Jepun. Secara umum, bentuk ini bermula dengan selembar kertas persegi yang sisi mungkin berbeza warna atau mencetak.

 Bertentangan dengan kepercayaan popular, origami tradisional Jepun, yang telah dipraktikkan sejak zaman Edo (1603-1867), telah sering kurang ketat tentang konvensyen ini.

origami berbentuk bunga


Origami merupakan satu teknik lipatan samaada dengan menggunakan kain ataupun kertas. Ia merupakan satu hasil kerja tangan yang sangat teliti dan halus pada pandangan.
Origami merupakan satu kesenian melipat kertas yang dipercayai bermula semenjak kertas mula diperkenalkan pada abad pertama oleh di Cina pada 105 A.D. oleh seorang Cina dikasi yang bernama Ts’ai Lun.
Kertas yang diperbuat dari hancuran tumbuhan dan kain buruk membolehkan kertas dihasilkan dengan lebih mudah dan banyak. Contoh-contoh awal origami yang berasal daripada Cina adalah tongkang Cina dan kotak.
Pada abad ke enam, cara pembuatan kertas kemudiannya dibawa ke Sepanyol oleh orang-orang Arab; dan juga ke Jepun (610 A.D.) oleh seorang sami Buddha bernama Dokyo yang juga merupakan doktor peribadi Ratu Shotoku
Semenjak itu Origami menjadi popular di kalangan orang Jepun semenjak turun-temurun sehinggakan ke hari ini terutamanya dengan penghasilan kertas Jepun tempatan yang dipanggil Washi.


sumber:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan